PR-toolbox

Samen met jou willen we de week tot een succes maken. Het thema van dit jaar is Hand in hand. Opvoeden doe je niet alleen maar samen ofwel hand in hand. Help je ons om de boodschap te verspreiden en andere organisaties te enthousiasmeren een activiteit te organiseren?

Met ruim 400 succesvolle activiteiten en online conversaties per jaar bereiken we samen zoveel mogelijk opvoeders, kinderen en jongeren. En zij maken zo ook kennis met jouw organisatie.

Met deze PR-toolbox ondersteunen we je bij communicatie over de Week en het organiseren van activiteiten. De toolbox bevat:

  • Activiteiten vanuit de Week van de Opvoeding
  • Communicatiemiddelen.
  • Tips voor het organiseren van een activiteit.

Activiteiten vanuit de Week van de Opvoeding

Tijdens de week proberen we media-aandacht te generen, zodat we zoveel mogelijk mensen in Nederland bereiken. Ook jij kunt voorafgaand aan de Week mensen op verschillende manieren inspireren voor de Week.

1. Nieuwsbrief
In de aanloop naar de Week ontvangen inmiddels bijna 5.000 abonnees van de nieuwsbrief nieuwtjes, doen ze kennis op over opvoeden en ouderschap en worden ze geïnspireerd activiteiten te organiseren. Ontvang jij de nieuwsbrief nog niet? Klik hier en meld je aan.

2. Social media
De Week heeft diverse social media-kanalen, waarop regelmatig berichten worden geplaatst en gedeeld. Volg jij ons al op Facebook, Twitter en Instagram?

3. Pers
Voorafgaand aan de Week sturen wij een persbericht naar landelijke media. We moedigen deelnemende organisaties aan dit te delen en door te sturen naar regionale en lokale media.

4. Podcast Omdenken
Omdenken doet dit jaar mee met de Week van de Opvoeding. Omdenken gaat samen met de inzender van een opvoeduitdaging in hun podcast op zoek naar een oplossing.

5. Communicatiemiddelen en tips bij het organiseren van activiteiten
Om het je zo makkelijk mogelijk te maken de boodschap van de Week te verspreiden en activiteiten te promoten, hebben we communicatiemiddelen ontwikkeld. Wil je zelf iets ondernemen? Bekijk dan de tips voor het organiseren van een activiteit.

Communicatiemiddelen

Wij vragen jouw hulp bij het verspreiden van de boodschap van de Week. Ook kan je jouw doelgroepen inspireren een activiteit te organiseren. Om het je zo makkelijk mogelijk te maken, hebben we onderstaande middelen gemaakt. Dezelfde middelen kunnen ook worden gebruikt door iedereen die een activiteit organiseert en deze wil promoten.

1. Het logo van de Week.
2. Beeldmateriaal voor posts op sociale media.
3. Posters met ruimte voor eigen tekst.

Bovenstaande materialen kun je hier downloaden.

4. Social media
Als je de Week volgt op Facebook, Twitter of Instagram kun je berichten delen of liken. Je kunt ook zelf berichten plaatsen over de Week en gebruik maken van @WeekvdOpvoeding en #weekvandeopvoeding. Zo krijgen jouw activiteiten een groot bereik. Leuke foto’s die betrekking hebben op de Week kun je ook delen op Instagram.

5. Voorbeeld nieuwsbericht
Om aandacht voor de Week te genereren en je doelgroep te motiveren een activiteit te organiseren, kun je een bericht op je website of in je nieuwsbrief plaatsen. Je kunt hiervoor gebruikmaken van deze teksten.

Tips voor het organiseren van een activiteit

Door tijdens de Week van de Opvoeding een activiteit te organiseren, maak je gebruik van de publiciteit rondom de Week en bereik je veel mensen die jouw organisatie (beter) leren kennen. We geven je graag een aantal tips.

1. Gebruik een ideeënbox om ideeën voor passende activiteiten te verzamelen.
Door ouders te vragen om ideeën kun je inspelen op hun wensen voor een bepaalde activiteit.
2. Meld je activiteit hier aan.
Vervolgens kan men door middel van filters makkelijk activiteiten vinden die aansluiten bij de wensen. Inspirerende activiteiten die aangemeld zijn, delen wij in de nieuwsbrief en op sociale media.
3. Deel je activiteit in je (digitale) nieuwsbrief en op sociale media. Gebruik voor sociale media de juiste communicatie voor een groot bereik met #weekvandeopvoeding @WeekvdOpvoeding en#wvdo2019
4. Deel je activiteit offline.
Download een van de posters, schrijf de informatie over je activiteit erop en hang de poster op een zichtbare plek op.
5. Gebruik beeldmateriaal. Beeldmateriaal geeft mensen direct een idee waar de activiteit over gaat. Je kan eigen materiaal gebruiken, of materiaal dat wij beschikbaar stellen.
6. Een activiteit hoeft niet op een fysieke locatie plaats te vinden. Het kan ook digitaal plaatsvinden, bijvoorbeeld in de vorm van een webinar of vragenuur op sociale media.
7. Verbind je activiteit aan het thema van de Week. Zorg voor een speelse activiteit, zodat het laagdrempelig is om deel te nemen.
8. Word geïnspireerd. Volg ons op sociale media en abonneer je op onze nieuwsbrief. We delen regelmatig inspirerende voorbeelden van activiteiten.

Vragen over de PR-toolbox? E-mail weekvandeopvoeding@nji.nl.